האם הבית שלכם מבזבז אנרגיה (וכסף)?

הקשר שבין בנייה נכונה וחיסכון באנרגיה וכסף.

על פי הערכות מומחים, בעלי בתים, יכולים לחסוך בממוצע בין 10% ל-20% מעלויות החימום והקירור בביתם ולעיתים אף יותר – תלוי באיזה אזור אתם מתגוררים. כך לדוגמה, אם אתם מתגוררים בצפון, סביר להניח שהמספרים יכולים לגדול בקלות בימי החורף. מצד שני אם אתם מתגוררים במישור החוף, שלא לדבר על אילת, תבזבזו לשווא יותר אנרגיה בחודשי הקיץ.

למה כל כך חשוב לנו לייעל את צריכת האנרגיה?

יש לכך מספר סיבות. אני מניח שהסיבה הראשונה שעולה בדעתכם, היא חיסכון בכסף. זוהי אכן אחת הנקודות החשובות ביותר מאחר ומדוע לבזבז אלפי שקלים בשנה? יחד עם זאת לניצול יעיל של אנרגיה יתרונות רבים נוספים כגון הפחתת פליטת הגזים והמזהמים, סביבת מגורים נעימה יותר ועוד.

מהן הסיבות לאיבוד אנרגיה בבית?

ישנן סיבות רבות לאיבוד אנרגיה ואנו נתמקד במרכזיות שידועות לנו.

חומרי בנייה איכותיים – אם באפשרותכם לבחור את חומרי הבנייה בביתכם המיועד, דרשו להשתמש בלבנים מבודדות. הדבר יחזיר את ההשקעה בתוך זמן קצר על ידי צמצום הוצאות החשמל. בנוסף, בבניית קירות פנימיים, רצוי להשתמש בקירות גבס, תוך שימוש בחומרים מבודדים כגון צמר סלעים.

פתחים חיצוניים – תתפלאו לדעת כמה פתחים וסדקים קיימים בביתכם שאתם לא מודעים אליהם. המדובר על פתחים לא אטומים בחיבורי החלונות והדלתות. חדשו את איטום החלונות אם יש צורך. כמו כן מומלץ להתקין אטמים בדלתות.

היתרונות של בידוד הבית

מעבר לעלויות הכספיות שבאפשרותכם לחסוך, קיימים יתרונות גדולים אף יותר.

מערבולות אויר – התופעה מתרחשת בעיקר בחורף. כמה פעמים חשתם צמרמורת פתאומית וקור לא נעים למספר רגעים וזאת למרות שהמזגן פועל! הסיבה לכך פשוטה אך לא ידועה לכולם – מערבולות אוויר קר שנכנס דרך הפתחים שתוארו וגורם לאי נעימות.

רגישות לאבק ואלרגיות – בית שאינו אטום כהלכה לא ימנע כניסת אבקנים בימי האביב ולכלוך/אבק בשאר ימות השנה. אנשים הסובלים מרגישות לגורמים אלה לא מבינים מדוע בביתם הם לא מפסיקים לסבול מתופעות הלוואי, מבלי להבין שהאבק והאבקנים נכנסים דרך חריצי החלונות לדוגמה.

חשוב לציין שלמרות שאנו מעוניינים באיטום הבית, עדיין יש לשמור על אוורור מספק כך שפליטת גזים שנוצרים מצביעת בית, רהיטים וחומרי ניקוי לא ישפיעו על איכות חייכם ובריאותכם.

אורך חיי המזגן – מניעת לחות בצינורות המזגן תאריך את חייו ותפקודו. איטום נכון של הבית, במיוחד באזורים לחים, תבטיח פעולה תקינה וקירור/חימום מתמשכים וללא בעיות.

אז מה עושים עכשיו

עברו על חריצי החלונות, הדלתות וודאו שהם אטומים. אם אתם מתכננים לבנות או לשפץ את הבית, השתמשו בלבנים איכותיים והרבו את השימוש בחומרים יעילים כגון קירות גבס. כמו כן תמיד ניתן לשכור שירותים מקצועיים על מנת לוודא שהבית שלכם בנוי ומתוחזק בצורה יעילה, חסכונית ונוחה.